CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Saturday, May 5, 2007

The One With The Ultimate Fighting Champion


Alang-alang dah sampai Ireland punya pulau, aku decide untuk melawat Belfast, the largest city in North Ireland and the second largest city in pulau Ireland (of coz lepas Dublin)

So, from Dublin, aku decide untuk buat daily trip ke belfast bersama my imaginary friend dengan naik bas. 20 euro bas, pergi balik, perjalanan 3 jam, aku bertolak dalam pukul 10 dan sampai lebih kurang pukul 1. Macam ramai orang ingat (termasuk aku) since north ireland pakai pound, so mesti cam ade kastam cek nye antare sempadan nanti suma. Actually, once dah dapat masuk visa ke ireland (bende c0p2 tu) benda tu boleh guna untuk bergerak dalam pulau ni. So, kita tak sedar le dah sampai Belfast ke tak, sedar sedar plate kereta dah ubah n harga kat stesen minyak dah dalam pound.

Normally, as kita sampai kat belfast, kita akan sampai stesen bas sebelah sebuah hotel yang sangat besar, Europa Hotel. In fact, later, aku tau yang hotel ni merupakan hotel yg paling banyak kena bom dengan Ireland (x sure either Ireland or UK) Aku jalan n jalan, belfast x dele besar sangat cammane pon. Tapi kalau tersesat memang habis le. So, nak tau kalau kita berada dekat tempat yang betol or tidak, just make sure yang the city hall, berada berdekatan dengan kita. Kalau dak, memang dah sesat dan tanye jelah kat orang where is city holll (uk accent). Kalau kat dublin nak makan mahal n x banyak kedai makan, kat sini lagi melampau.. dahle dlm pound sterling.. pastu tak banyak n takde kedai halal lak tu kat city centre... so terpaksele aku makan McD je...

Since aku cume buat daily trip je kat belfast, n aku takde orang nak bawak2 aku jalan2 in case kesesatan atau apa, aku decide yang aku amik bas merah bawak city tour around dublin tu. So, bayar 9 pound, the bus bertolak siap ada tourist guide agi.
Sepanjang perjalanan aku ke kepulauan Ireland ni, itulah pelaburan yang paling membuahkan hasil. Ngan 9 pound, the next 1h sangat informative kat aku. aku sedar yang kat Belfast ada sebuah leaning tower, Albert Memorial Clock tower, yang aku pusing2 5-6 kali sebelah tower tu tp x sedar pon yang die tu bengkok. Rupa2nye, dekat Belfastle orang buat Titanic, kat Harland and Wolff's pelabuhan. Tempat ni cam sangat menarik untuk dilawati walaupun ia hanya sekadar pelabuhan. Tp dia akan tunjuk kat mana tempat orang buat titanic, n ada satu tu die tunjuk satu bot kecik ni yang tarik titanic. Ada gak kat sini muzeum pasal titanic tp since aku x de banyak mase, aku takdele singgah untuk masuk n tengok muzeum tu.

Satu lagi benda yang menarik, yg aku x tau n aku baru tau lepas naik bas ni ialah tempat tinggal or tempat duduk George Best. Benda ni pun aku perasan lepas naik bas tu dan nampak satu daripada berdozen2 murail yang ade kat dinding. Sangat menarik, meaningful dan lawa murail2 itu. Dengan tengok murail tu jugak aku dia explain pasal peristiwa Bloody Friday, n ada satu murail ni pasal orang tuntut kebebasan iraq sume, pasal bush sume ada.. murail2 ni tempat diorang nak lepaskan perasaan diorang le kirenye.



Itule antara tempat-tempat menarik kat belfast. Dekat2 nak sampai kat destinasi terakhir tu ada jugak nampak Waterfront Hall, aku ingat shopping mall kat Belfast ( Dah tourist guide tu kate ade cinema sume dalam tu) rupa2nye, it's just an exhibition hall n concert hall. Benda ni baru jugak dibuat n jadi landmark untuk bandar Belfast. A must-seen place, bukan sebab mende ni lawa, tp panorama bandar belfast dari sini sangat menarik. Ada nampak sungai semua, kira okle daripade dalam bandar yang choatic nak mampos tu.

Finally, sebelom balik (trip habis kul 4 n my bus is at 6) aku pon jalan2 dekat dalam bandar sambil mengwindow shopping. Not as big as dublin, tp kat sini adale premise2 yg hanya terdapat di UK, terutamenye French Connection nye tmpt shopping (kat Dublin ada gak tp sangat tersorok) Susah sket nak dapat souvenir, the only place nak dapat pon maybe kat banguan tourist (welcome to Belfastnye bangunan)

One regret... Belfast merupakan satu bandar yang lawa tapi daily trip is not enough. I should spend at least another day here and lawat giant causeway, satu tempat yang orang kate hasil daripade eruption volcano, menyebabkan batu-batu kat sini semua jadi heksagon. One of natural wonder in UK. N to go there, kena spend one day (perjalanan from belfast dah 2-3 jam dah) maybe one day, kalau ada kesempatan, i'll be there.

That's all for this trip... this is my evaluation of my own trip

tempat melawat 4/5 (Banyak tempat2 menarik, n kalau naik bas 9 pound sgt berbaloi dbb die scattered merate tmpt untuk melawat)
tempat makan 0/5 (teruknya... takde ape nak makan)
shopping 2/5 (Tak banyak sangat boleh shopping pon.. tp ada butik2 yang xde kat france)
communication 0/5 (No reason for me 2 be there, just nak visit tempat je)
easy access 2/5 (kalo naik bas 9 pound sgt berbaloi, leh lawat merata, tp kalo dak jauh gak satu tmpt menarik ke satu tmpt menarik yg lain)
Perbelanjaan 3/5 (Boleh tahan le sumel... tak mahal tak murah)

By the way, utk name post ni, mase kat belfast tu cam banyak gile iklan utk UFC. Diorang dah start UK UFC.. Ada UFC yang dibuat kat Belfast's arena..

A+ utk my trip kat London lak..

The rules about UFC.. There is no rules..

3 comments:

hazwanzainal said...

eyp jepp,
ooo..dtg ireland n london je ek.xturon manchester pon.kat sini pon best gaks.ade mun ape.ahaks.pastu smpai london,nk cr msian hall n nahar,call aku gaks.ahaks.nway,time ko dtg tu,aku pon agak bz ngan msian nite.xpe,blk msia nnti kite wat gathering rmai2.chiow!

Muzaffar said...

aku pgi tu last minute decision maa... call ko dari london sebb time tu azman ngan bis gi kelas.. lepak umah diorang pon kat london

Anonymous said...

Good words.