CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Friday, May 11, 2007

The One with the Cop

Bulan mac yang lalu (dah dua bulan dah mende ni jadi tp baru ade blog kan.. sure boleh lah share experience) Awan ngan kawan2 datang dari Manchester.. Lille ni, takdelah kecik sangat (awan pon akui) tp, memandangkan takde benda yang nak dibuat kat Lille ni, so macam biasalah, aku pun bawak awan dan kawan-kawan dia ke Brussels. Tujuan entry ini dibuat adalah untuk menyatakan kepada orang-orang yang akan melawat Lille nanti, inilah tempat-tempat yang aku akan bawak korang kalau korang datang..

Awan sangat bertuah, memang awan bawak tuah.. (untuk orang yang tak kenal.. Awan ialah nama kawan aku) Macam biasa, kalau ada orang yang lebih daripada 3 orang datang, aku amat suggest untuk sewa kereta.. bukan sahaja aku leh praktis skil bawak keta aku, malah, memudahkan perjalanan dan menjimatkan kos..

for example: tiket pegi balik dari brussels ke lille ialah 32 euro sorang..

tapi dengan menyewa kereta.. awan dan rakannya bayar dalam 150 euro untuk lille=brussels=gant dan aku hantar die ke paris.. bear in mind ye yang tiket gi paris je dah 27 euro sorang n harga2 yang aku amik ni yang termurah tau..

N ape yang bestnye, aku biasenye sentiasa order C3 untuk bawak tetamu jalan.. tp hari tu aku tertekan C4 mase order kereta.. n in the end, macam ade promotion kat tempat sewa keta tu, dapat C5.. malah ada GPS lagi dalam tu

(bagi mereka yang blur.. C3= kancil, C4= kelisa C5= perdana)

Perjalanan Lille ke Brussels mengambil masa lebih kurang 1 jam 15 minit menaik kereta yang aku pecut. Normally, memang biasanya kalo sampai, aku akan parking kereta kat Gare Midi n lepas tu kita akan naik tram untuk berjalan-jalan sekitar Brussels. Destinasi pertama ialah Grand Place Brussels. Benda ni ala-ala Trafalgar square kat London.. n dekat sini adalah square yang besar.. kadang2 ada macam orang susun-susun bunga kat atas square ni.. and kat sini sgt sesuai untuk tangkap gambar.. Ada Hotel de Ville dia ... untuk orang2 yang bercakap bahse omputeh.. Hotel de Ville ni kirenye macam umah tok penghulu je sebenarnye.. tempat wakil rakyat duduk..

Lepas melawat Grand Place, biasanya aku akan bawak pelawat-pelawat aku berjalan-jalan di jalan2 yang banyak kedai2 kat sini and windows shopping.. lepas tu, kita akan berjalan-jalan melihat keindahan bandar Brussels ni sampailah ke destinasi seterusnya, Mannekan Piss, patung budak kecik yang kencing dan berpakaian mengikut musim..

Mengikut sumber-sumber ilham yang boleh dipercayai, Mannekan Piss ni macam simbol keamanan orang2 Belgium ni.. patung ni dulu ade kene mengena waktu perperangan..
Benda ni macam Uncle Sam le kot kalo kat US... (Cehh.. bangge lak aku kenal Uncle Sam) N sambil-sambil menonton Mannekan Piss dan menangkap2 gambar, aku pun mengambil kesempatan untuk melantak... apa lagi yang enak dimakan dan hanya enak dan sdap di Brussels sahaja kalau bukan Gaufre..

Nak tau Gaufre tu ape.. tgkle gambar budak2 tgh melantak gaufre kat atas tu.. ada macam-macam perisa dan harga, kalu kat tempat2 biasa, gaufre biasenye ada perisa jam, nutella, gula, tapi kat sini ada perisa coklat yang betul2 pure belgium coklat, baik coklat putih mahupun black coklat.. pastu ada yang ada hias-hias ngan strawberry semua, siap ada whipped krim sume.. macam-macam perisa ada.. harga ranging dari 2 euro ke 4 euro.. perlunye makan waffle kat Brussels ni ibarat perlunya makanan donut kat ireland le.. or perlunye makan muffin kat Harrords.. Lepas makan waffles, kitorang makan lagi.. kali ni makan untuk lunch.. lepas tu, shopping, apa lagi kalau kat belgium ni yang boleh dishopping selain belgian chocolate.. sangat murah dan sedap.. kalau bawak orang shopping.. orang2 yg x membeli ni boleh dapat free taste coklat tau.. n harga cam dalam 20 euro dpt 8-9 kotak..

Normally, jalan-jalan kat bandar bruxelles akan mengambil masa lebih kurang 3 jam.. and lepas tu.. memandangkan kitorang ada banyak masa, kitorang pon bergerak ke atonium ataupon mini europe.. benda ni sangat seswai untuk orang2 yang nak seb bajet travel europe tapi nak koya kat sume orang deme ni duduk eropah..

Kat dalam ni ada replika2 semua bandar kat europe.. dibuat sempena Brussels ni merupakan capital europe..

Maaflah, takde gambar untuk bende ni.. harap Awan dapat poskan gambar-gambar yang ada kat dalam mini europe boleh buat show off dalam blog..

N, orang biasenye habiskan mase stengah jam dalam mini europe unless orang tu cam tak pernah kluar dari dunia dia lah kan.. nampak tu sikit.. tangkap gambar.. nampar big ben yang ade kat depan mate.. nak tangkap gambar.. kat westminster abbey,, nak gak.. itu mahu 2-3 jam le abis.. (ade orang terasa ke? kalau ade provocation, baru orang tinggal comment.)

N lepas jalan-jalan kat mini europe ni.. bolehle kalau nak tgk atonium, science center yang dibuat dalam bentuk2 atom.. by the way, tiket masuk ke mini europe adalah 11 euro lebih camtu.. perjalanan brussels ke mini europe, stengah jam kalo ade gps n 2 jam stengah kalo xde gps.. jalan balik, 10 minit kalo ade gps (untuk kuar ke highway) and 3 jam kalo xde gps.. so.. ucapkanlah trime kasih kepade engineer n bakal2 engineer telekom yng berperah otak buat gps pakai c++.. lupe letak { satu je.. satu program x jadi..

begitu sahajalah untuk kali ini.. nak buat evaluation sblom blah..

tempat melawat 2/5 (takdele banyak sangat yg boleh dilawat.. kalo 1st time dtg okle.. cam aku dah 3 kali n sgt muak)
tempat makan 3/5 (apa yang ada kat france, ada kat brussels .. kebab sume.. kecuali kfc)
shopping 2/5 (sgt sesuai utk shoppong coklet)
communication 3/5 (sgt havoc n best sebab gi ngan awan.. dengar bebelan die dalam kete.. + ungkit mengungkit n gosip..)
easy access 2/5 (kalo nak drive.. kalo xde gps.. mintak maaflah ye.. lupekanjelah.. jadi hint kepada orang2 yg nak aku bawak jalan, sila sewa C5)
Perbelanjaan 5/5 (Memandangkan awan support, so aku kasik full mark kat ni)

A+ untuk citer aku seterusnya..
Tajuk blog ini adalah sempena awan dan kawan-kawannya ini ditahan polis kat france sebab masuk secara haram di France.. kalo nak tau cite slanjutnye.. tulis kat komen ( cara-cara desperate mintak orang komen)

7 comments:

goDa said...

Disebabkan aku nak tao kenape Awan kene tahan ngan polis France , jadi aku tulis komen . btw , baju Brussels aka Bruxelle yg ko bagi aku tuh da rosak . mase aku basuh baju , ade baju yg turun kaler , hampeh tol . tak pasal2 baju tuh jadi kain lap tingkap je . baju tuh jadi celoreng2 . takpe le , harap2 aku lepas pekse aku 28 may nih . n dapat pi europe bulan 12 . yea ! macam best je bunyi nye travelocity ko . nnt ajak Amir skali bile aku pi sane ek . kite pi Disneyland Paris . harap2 jadi . skang bgtao kenape Awan kene tahan . cepat !

Muzaffar said...

oohh.. ko ingat baju2 bruxelles tu aku beli kat tepi2 jalan ke... tolong sket eehh.. aku beli baju tu kat butik2 tau.. kalah butik fcuk.. kite tunggu awan buat pengakuan sendiri kenape die kene tahan polis..

pasal amer tu, kalo die bace.. sure die nak buat surprise kat aku ngan tibe2 muncul kat pintu bilik aku kan.. huhuh

Akmal Nasir said...

hehe... Ulasan yang menarik, sehingga menyebabkan saya amat teruja untuk melawat kamu... hahaha

See you soon~

Muzaffar said...

Jangan lupa yang memilih pakej percutian anda nanti kimal..

Lille-Brussels- Gand daily trip

Lille- Bruges- Amsterdam 3 days trip

Lille- Antwertep- Rotterdam- Amsterdam 3 days trip

sila rujuk agen pelancongan anda untuk maklumat lanjut..

pakej2 ini hanya ditawarkan sekiranya anda rela menyewa C5 ye.. kalo dak Brussels Lille daily trip sahaja..

Anonymous said...

ok. untuk kali kedue aku menulis komen selepas pemilik blog ini menuka settingnye.

yash! ha. kalo aku dtg lille, aku nak stay lame². tp kene sewa bmw satu utk bawak aku jalan². pastu, nak makan masakan melayu. kan bakal ade restoren melayu kt lille sebijik.

bolehla ye?

kate ex la rochelle.
:p.

Muzaffar said...

firstly fan..

terima kasih sbb sedarkan yg akunye blog ni hanya boleh dikomen oleh org yg ade akaun blogger.. no wonder xde orang komen blog aku..

kalo ko dtg lille.. semua orang akan layan dengan mesra dan manja skali... takyah gi restoran malaysia lille.. pegi saje restoran 4 rue manuel, macam macam jenis makanan boleh order..

hazwanzainal said...

erk? setelah lame aku xvisit blog ko ni, byk rupenye cite tebaru.ahaks.cite yg berlaku 2bln lpas pon ko ungkit ye? ces. nway goda, sebenanye polis tu tibe2 stop sbab diye nmpk jep.buktinye, kuar2 keta je,polis tu stret cek passport jepp.ahaks.nway,kitorg nye passport xde cop msk france, sbab kitorg fr UK n time kt airport tu diorg expect sume dak fr UK ni mmg baik2 la, so xkene cop.ahaks.time tu plak,tket flight balik uk kitorg xbwk plak.x expect la bende2 camni bole jd kt so called france kan?ahaks.last2 lpas gak, setelah jepp becakap dgn fasih kt polis2 tu.trimas! aku rase yg menyelamatkan aku time tu adelah visa UK ku yg berkilau-kilauan tu! ahaks -still xnk ngaku jep tlg.ahaks-