CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Thursday, May 3, 2007

The one with all the cheesecakes

Dublin merupakan salah satu bandar di mana terdapat ramainya students Malaysia kat situ. Aku decide untuk ke Dublin, bulan 2 lalu selepas chat ngan amir apis, one of my friend kat MCKK dulu. So what I did was, aku beli tiket Ryan Air 58 euro pergi balik dari Brussels Charleroi - Dublin, and then call Shamil (MCKK gak) n bagi tau ttg kedatangan aku ke Dublin. And the trick is, aku x nah kasik tau amir yang aku akan sampai ke Dublin.

So, there I was, perjalanan dari Lille ke Charleroi amik mase lebih kurang 1 jam stgah, 20 minutes bas and then check in. Dengan hanye bawak beg komputer yg aku sumbat ngan baju-baju kat dalam, aku pon berlepas ke Ireland. The trick here is, dengan Ryan Air, kalo kite takde luggage yang letak dalam perut kapal terbang, kite akan dihadiahi ngan satu pass (priority pass), benda ni membolehkan aku naik kapal terbang awal, banding orang2 yang lain. Ergo, aku leh duduk sedekat mungkin ngan pintu kapal terbang, in case flight ni tetibe meletup ke, ade terrorist mengamuk ke etc..

Nothing interesting on the flight, perut lapar tp aku ade beli coklat sket kat duty free sblom berangkat. As aku sampai kat dublin, ade immigration check. Normally, passport malaysia aku berjaye melepaskan aku ngan selamatnye kat sempadan. Untuk future2 visitors ke dublin, make sure when u are visiting dublin, ade name member tempat umah korang nak menetap (n make sure member tu x buat jenayah ape) or name hotel tempat stay n tiket balik.. Semua ni necessary utk kastam kat tmpt tu check yg korang ni nak nak yang berjambang tu bukan terorist.

As aku arrive, shamil dah menunggu walaupun aku baru confirmkan yg aku nak sampai tmpt die malam sblom tu. kitorang naik bas ke city centre . 1 euro 90 sn je tau.. jangan le terpengaruh naik bas2 ekspres yang charge kat ber euro2 ringgit ke dublin cty centre. ade satu bas lompat2 yang ok n cheaper to dublin (no 16A)

kitorang naik bas n borak2 psal kehidupan masing2. cammane ngan harapan kami nak chelsea n manchester masuk final champions league. shamil tlah korbankan game manchester die malam tu ngan bawak2 aku jalan. sampai2, aku btol2 kat berhenti kat tempat idaman aku nak lawat, dublin sphire, apparently, the highest monument in the world. aku pon sgt jakun le tgk mende alah ni, walaupun budak ni cam talk heran ngan tak bangge pon ngan mende alah tu. Tempat pelancongan kat dublin ni boleh dikatakan semue setapak2 je. and on the way nak gi RCSI, tempat diorang blaja, boleh dikatekan aku dah cover hampir 50 % kawasan pelancongan kat sane. Trinity college, O' Connell street, bangunan Heineken, St Stephen Green, Ha'penny Bridge and Dublin City Hall. And as aku jalan2 melihat alam, ternampak le berpuluh2 starbucks, burger king n TGI fridays, things yg korang xleh jumpe kat france bersepah2 kat tepi jalan. Even Kat RCSI tu pon ade Starbucks.

So, as aku arrive kat RCSI (Royal College of Surgeon in Ireland), university tu memang totally berbeza ngan u kat france. dalam satu banggunan cam limkokweng, die ade bilik mayat, lecture hall, tempat main basket, gym, starbucks n tempat blajar. Ade gak tmpt tgk tv sume. Berbanding kat france, waktu aku sampai kul 8 camtu, budak2 masih lepak kat sane, be it Malaysian student mahupun orang putih, n sangat beza ngan bebudak france yg slagi boleh nak habiskan scepat mungkin kelas. n kitorang tgk Man U lawan Milan yang time Man U masih menang.. Malam, tidur kat umah budak2 malaysian, name die 218 kat depan dublin mosque. It is quite astonishing camne rumah yg biasenye 5 orang duduk kat france (T6) disumbat dgn 15 org Malaysian n semua ni sebb rumah2 kat dublin mahal gile. Sian gak diorang n some action must be taken berkenaan problem ni as they recieve only 700 ++euros (penerime euro plg sdikit)

The next day, aku bangun awal n keluar ngan my imaginary friend utk pusing2 around dublin. I just realize camne dublin ni adelah sebuah shopping paradise yg mahal sket. Debenham, mark n spencer, lv, benetton bersepah2 kat bandar ni. Walaupon separuh hari aku window shopping, aku akhirny pulang ngan sebuah plastik beg hard rock cafe je. Situated kat temple bar, kepade pengumpul2 baju hard rock cafe, next time kalau nak gi ke cni carik dekat2 trinity college n kat ctu ade sign gi temple bar.

For the rest of the day, aku jalan2 n cover lagi 30% bandar dublin. dublin castle, dublinia, masuk trinity college, melawat dublin business school.. it is interesting 2 have someone from Trinity College bersame anda kalau melawat Trinity college sebab ade tmpt2 kat dlm tu yg hanye student trinity college je ade access. That's what I missed..

Problem utk melancong kat sini sket ialah makan. Agak susah nak cari makan halal. But the trip in any europe big city is always the same. Kalau nak cari makanan halal, try masuk2 jalan2 yang ceruk2 n lorong kat ctu n normally, u will find kedai makan arab yang halal. N the trick still work in Dublin. However, makanan kat cni agak mahal banding kat France, n jauh mahal banding negara2 europe lain (German especially). I paid 7 euro for a kebab (tanpa fries) n kat France, it's only 3-5 euros. Considering yg students kat ctu terime lbh kurang 700 euro.. susah kehidpn..

However, a must visit kedai makan kat cni ialah briyani masjid. Tak terlalu mahal, jusk ask for dublin mosque n kat ctu ade satu kedai brianil No doubt, the best briyani in Dublin. Alang2 dah gi mosque tu leh le smayang kat mosque tu skali. and at one time, btol2 lepas aku makan briyani ngan amir ngan shamil kat kedai tu, kitorang2 tgh lepak2 dlm bilik smbl menernak ttb ade housemate shamil dtg n jerit2 briayani free, briyani free.. aku pon ape agi.. tak baik tolak rezeki.. perut penuh pon penuh le.. aku gi aje

Slain tempat2 makan ni, nowhere else interesting to eat. I tried the bagels (donut) . UK is very popular for its donuts and visitors should give it a try. It's totally differents from the 30 sen donut kat kantin skolah. Selain tu, the rest of my trip, i spent in Starbucks, eating cheesecake and chocolat frappucino. ca fait longtemps j'ai pas mange des cheesecakes..

Well, itujelah pengalaman jalan aku kat ireland dan aku cam nak kasik markah untuk perjalanan aku kalik ni..

tempat melawat 3/5 (Tmpt lawat sesuai utk daily trip, mudah utk accessible tp xde wow)
tempat makan 1/5 (X bnyk makanan halal n sgt mahal kalo ade pon)
shopping 3/5 (Mengingatkan ko ngan tmpt2 shopping di Malaysia tp mahal sket)
communication 4/5 (dpt jumpe kawan2 sume, cume ilang 1 markah sbb kali ni jln sorang)
easy access 3/5 (x byk problem kat airport n org dublin sgt friendly)
Perbelanjaan 3/5 (X mhl utk pergi, souvenirs sgt murah, tak byk hbs duit sgt)

Contribution: Utk shamil yg menjadi tulang belakang dlm projek utk mengsurprise kan amir ni, amir yg kasik tmpt tido, najlaa yang memberi makanan sgt sedap n enak, penghuni2 218, ade yg masakkan makanan, kasik tido, borak2, ajak gi makan kat masjid... trima kasih bebanyak

-boyfriends n girlfriends can come n go but this (friendship) is for life-

2 comments:

d49 said...

such an interesting trip.i might also want to give a surprise for amir by the end of this year,insyallah.=)

keep on blogging bro.since we don't have much time to chat,maybe visiting your blog could give me an update about how have you been doing so far.
take care.

Muzaffar said...

Thanks alim..

Marilah ramai2 kita mengsurprisekan amir.. dan tengok muka amir yang terkejut beruk sambil menutup mulut dan mentebeliakkan mata..

By the way, tegor sket si amir tu.. rambut dah panjang nak mampus.. dah x serupe anak burung dah..