CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Monday, May 14, 2007

The one with the cuffs

Memandangkan summer makin dekat n ramai orang yang decide nak berjalan2 sewaktu summer ke negara lain, di sini, aku nak kasi sedikit nasihat yang sangat penting sewaktu berjalan-jalan. Nasihat ni bertujuan untuk mengelakkan segala masalah yang bakal timbul dengan polis2 di negara yang dilawati.. Ingat, bukan sumer polis melayan pelancong sebaik2nya (contoh polis dublin yang sanggup mengambil gambar untuk pelancong or polis itali yang sanggup bergambar dengan pelancong)

Malah, wujud juga polis2 jahat seperti polis sakorzy yang kalo nampak kamu berjambang berjanggut bertudung sket, mulalah id kamu dicheck..

jangan jadi seperti mamat2 ini yang ditahan polis dan hampir masuk lokap.. nasib baikle ade seorang travel agent yang sangat hebat berdebat dengan polis itu dan mempertahankan maruah pelawat2 itu..



Oleh yang demikian, inilah nasihat2 yang ingin diberikan sebelum masuk negara orang

1) Pastikan yang korang perlu visa atau tidak untuk melawat sesebuah negara tu. Passport Malaysia memang macam kebal n boleh masuk kebanyakan negara tp bear in mind yang ada separuh negara terutamanya negara ex komunis yang perlukan visa sebelom korang masuk negara tersebut. Untuk maklumat lanjut, sila ke laman web ini.

2) Ada separuh negara yang perlukan visa untuk stay lebih sekian hari n kalo anda merancang untuk stay lebih hari kat negara tersebut, cuba buat visa di negara itu sendiri. Biasanya lebih murah

3) Kalau anda memang sure negara yang anda lawati x kena visa, sila jangan bayar apa2 bayaran yang dikatakan anda perlu bayar. Cuma cakap it's bullshit kalau orang2 negara tu suruh buat visa. Ingat, bukan sume polis kat dunia ni x makan rasuah.

4) Pastikan yang passport anda dicop masuk sebelum masuk sempadan. Untuk setengah2 sempadan yang x cop paspot, sila dapatkan informasi sebaik sahaja anda sampai ke orang yang jaga sempadan (biasanya dover-calais, terminal 3 france sgt jarang cop paspot) Kalauleh paspot anda memang x dicop atas kemalasan orang france , pastikan anda sentiasa bersama tiket masuk n tiket balik bersama anda ( ni yang berlaku kepada mamat2 di atas)

5) Senang2 cita, kalau anda ada masalah visa ke, passport ke, takyah jelah jalan.. daripade bazir duit burn, baik takyah jalan....

bagi mereka yang bercuti, selamat bercuti.. bagi yang melancong, bonne voyage n mereka yang kene menelaah pelajaran.. hahahah.. padan muke!.. huhuh

7 comments:

bpboyz said...

puji diri sendri tuh x tahan..x bleh blah siot..so, summer ade plan ker cek jepp?

Muzaffar said...

amboi2.. aku ingat aku ni dah x wujud dah.. maklumlah.. bile gi le havre sume dah x ingat aku.. summer ni saye balik le.. nak buat stage n kalo kawan francais buat stage kat malaysia, nak buat tour malaysia ngan die.. penat menjelajah negara sendiri (france) nak gak melawat negara orang

Anonymous said...

hoh. da x ngaku rakyat malaysia ni. huu. bahye nye utk umat² yang comel-comel bertudung cam aku ni nak berjalan. isk.

Muzaffar said...

sorinye.. kalo duduk sini sampai tujuh tahun dah layak dpt warganegara dah.. campur 2 tahun keje kat cni, aku dah layak dipanggil warganegara france agi.. huhuhu

ape ape pon x perlu risau fan, x sume orang camtu.. kalau kat negara europe lain, especially, aku kadang2 tak rase ade masalah.. but elakkan kluar dr la rochelle airport.. kastam sane racist.. tanye dhirah die dah ade bad experience mase gi uk dulu..

bpboyz said...

hahaha..jepp merajuk..terukk !! eh aku rase aku tak g le havre kot..huhu..cek money tak mengizinkn tuk roggeng

wénkt said...

@bpboyz
ko jgn tak tau padil, jepp call tanya pendapat aku actually masa kene tahan tu.. tak pernah ku tau rupanya ada video di sebalik penahanan itu.. nasib baik tak kene ketuk ketampi bogel.. sure hevok nanti! *matilah*

Muzaffar said...

fadhil
kalo ko x dtg.. aku pon x dtg.. aku nak gi le havre sebb nak jumpe ko.. uhuhuh .. sweet x?

wenkt...
welcome to my blog.. promote2 le blog aku kat blog ko.. kalo dak aku spoil mila menang af.. huhuhu