CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Saturday, June 9, 2007

Comptabilité analitique

Kalau kat sini (Telecom Lille) ada satu subjek yg name die compta analitique.. benda ni sebenarnye adalah menglist segala keuntungan dan kebaikan terhadap keputusan2 yang bakal diambil dan menilai.. mane satu lebih menguntungkan.. kali ni, aku nak buat comptabilité analitique dan mintak anda membantu aku mengambil keputusan

Situasi : pada tahun depan, aku akan pindah rumah (lagi, tiga tahun berturut2) disebabkan rumah sekarang yang sangat jauh dari metro dan kehidupan berkongsi dapur yg sangat aku x suke (kalo kongsi dapur takleh masak ikan masin, belacan, pekasam dan sebagainya) oleh yang demikian, skarang ni ada 2 tempat yang berada dalam list aku

Rumah A

Terletak betol2 dkt dpn stesen metro fives (2 stsen dari bandar dan 7 stesen dari universiti)
harga 400 euro termasuk elektrik, internet, air, tv cable n heater
kerjaan bagi bantuan 150 euro
kena share internet dalam satu bangunan (connection internet mungkin x slaju yh disangka)
2 tingkat
tingkat satu kecik gile.. nak letak sofa pon tak muat..
atas die besar sket je.. tapi dekat attic.. rendah gile
tuan rumah bekas pelajar telecom lille 1 dan ade company it sendiri
siap offer kat aku kalo nak buat praktikal tempat dia
disebabkan semangat bekas pelajar telecom lille 1, tak perlu carik orang untuk bertanggunjawab kalo ape2 aku buat kat umah tu

Rumah B
Rumah budak2 Malaysia duduk skang ni
ramai orang Malaysia kat sini, dlm 5 orang
rumah ni besar agi dari rumah satu agi tu, tp satu tingkat je le
internet nanti kene pasang sendiri
jauh sket dr tempat belajar 12 stesen lebih kurang tp 3 stesen dari city center
sewa rumah 300 euro je
kerajaan bagi bantuan 200 euro
kene pasang internet, sume sendiri
bayaran x termasuk charge air n elektrik
ade budak2 malaysia yang best2 kat sini tp diorang pon cam last year je kat sini
kene carik orang yang bertanggunjawab kalo aku buat masalah kat sini..
rumah besar n luas (takdele atas atap)

Pendapat aku: aku cam nak duduk umah yg first tu, tp hargenye sangat mahal berbanding kebesaran die.. tp kalo duduk sane, takleh nak lepak ngan budak2 malaysia lain, terpakse berkawan lagi dengan imaginary friends.. rumah tu pulak kecik n maybe makin suram hidup aku.. tp umah satu agi ni bayaran die x termasuk elektrik sume.. n jauh sket dr skolah..

tak tahu nak buat ape.. huuh

3 comments:

Anonymous said...

ermm....susah gak nak decide tu,
tp aku rasa depends kot jepp kau nye priorité, nak dok kat ecole atau dgn budak² malaysia lain.

btw, rumah b tu, yg zarf, ajib semua tu duduk eh? bukannya bnyk tingkat ke rulah diorang?

Amy said...

kalau k.amy, ambik yg first tu kot...senang sikit, nak pegi skolah. kalau nak lepak dgn bdk msia pun bukannya jauh sgt, lgpun lepak tu bukan everyday rite...hjg minggu je pun. senang sbb tak pyh ade garantor, dah ade internet, cable tv...fuh...just kecik je la kan. tp asal ade dapur sendiri ok la tu

accounting said...

comptabilité analytique = cost accounting